• יו"ר: פרופ' דמטריוס קרוסיס
  • מזכיר: ד"ר רוני מילוא
  • גזבר: ד"ר עדי וקנין
MS

סימן הווריד המרכזי - עזר הדמייתי לאבחון טרשת נפוצה

מחקר מצא, כי סימן הווריד המרכזי יכול לעזור באבחון טרשת נפוצה תוך שימוש בסורק MRI מסוג 3T; עם זאת, בעת קביעת סף לאבחנה יש להתחשב בהבדלים בין רצפי ה-T2*

תמונת MRI של החומר הלבן במוח (מקור: ויקיפדיה)
תמונת MRI של החומר הלבן במוח (מקור: ויקיפדיה)

במחקרי T2* קודמים בוצע שימוש בסימן הווריד המרכזי בפגיעות חומר לבן (WML) על מנת להבחין בין טרשת נפוצה למחלות מוחיות אחרות. כדי שניתן יהיה להשתמש בסימן זה בקליניקה יש צורך בזיהויו ברצפי T2* שונים.

מטרת החוקרים בעבודה זו היתה לקבוע אם סימן הווריד המרכזי מופיע באופן מהימן בטרשת נפוצה (MS) ונעדר במחלה איסכמית של כלי דם קטנים (SVD) ברצפי T2* שונים ב-MRI מסוג 3T.

עשרה חולים עם MS ועם SVD נסרקו במכשיר MRI מסוג 3T Philips and GE. פרוטוקול ה-MRI כלל רצף T2*יGRE תלת מימדי, T2* עם פקטור High echo planar imagingי(EPI) ו-susceptibility-weighted angiographyי (SWAN). המספר הכולל של פגיעות חומר לבן, מספר ורידים מרכזיים ושיעור פגיעות החומר הלבן עם ורידים מרכזים חושב באמצעות כל אחד מהרצפים.

לאבחנת MS או SVD נדרש זיהוי של שש פגיעות חומר לבן עם וריד מרכזי על ידי שלושה מעריכים.

תוצאות המחקר הראו, כי בכל הרצפים, חולי MS זוהו על בסיס שיעור גבוה יותר של פגיעות חומר לבן עם ורידים מרכזים. עם זאת, השיעור השתנה מרצף לרצף כאשר השיעור החציוני הגבוה ביותר נצפה ב-T2* עם EPIי(69.6% בחולי טרשת נפוצה לעומת 6.1% בחולי SVDי, p-value<.0004).

ההדירות של בודקי ה-MRI השתנתה כתלות ברצף שבוצע. T2* עם EPI הפיק שיעורי הסכמה טובים עם האבחנה הקלינית של המחלה (טווח על פי מבחן קאפה על שם כהן, 0.78-0.89). בנוסף, הדירות טובה הושגה גם עם רצף SWAN בחלק מהבודקים (k=0.69).

מסקנת החוקרים היא, כי סימן הווריד המרכזי יכול לעזור באבחון טרשת נפוצה תוך שימוש בסורק MRI מסוג 3T. עם זאת, בעת קביעת סף לאבחנה יש להתחשב בהבדלים בין רצפי ה-T2*.

מקור:
Samaraweera, A.P.R. et al. (2017) Journal of Neuroimaging. 27(1), 114.

נושאים קשורים:  MS,  טרשת נפוצה,  MRI,  T2,  EPI,  SWAN,  3T Philips and GE,  מחקרים