• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

מחקר ישראלי: שימוש במריחואנה מעלה הסיכון לסכיזופרניה בצעירים המועדים לכך גנטית

המחקר בוצע על עכברי מעבדה בעלי פגם גנטי הידוע כקשור למחלת הסכיזופרניה; "גיל צעיר, השילוב של נטייה גנטית לסכיזופרניה ושימוש ב-THC מחמירים את סימני המחלה"

נערה מעשנת מריחואנה (צילום: אילוסטרציה)
עישון קנאביס (צילום: אילוסטרציה)

שימוש במריחואנה, חשיש וסמי רחוב כמו "נייס גיא" מעלה משמעותית את הסיכון לסכיזופרניה בקרב צעירים המועדים לכך מבחינה גנטית; כך עולה ממחקר חדש שנערך על מודל חיה ושפורסם בגיליון אפריל 2017 של כתב העת Human Molecular Genetics.

את המחקר, בהובלת ד"ר רן ברזילי, ערך צוות מאוניברסיטת תל-אביב שכלל את פרופ' דניאל אופן ותלמידת המחקר הדר סגל-גביש, בשיתוף עם פרופ' אינה סלוצקי מאוניברסיטת תל אביב, פרופ' אברהם ויצמן מהמרכז לבריאות הנפש גהה ופרופ' אקירה סאווה מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור.

פרופ' אופן אמר, כי "סכיזופרניה היא מחלה חמורה המתפרצת בגיל ההתבגרות, כנראה על רקע גנטי ובעקבות פגיעה סביבתית. לצערנו, מכלול הגנים שעלולים לעורר את המחלה עדיין לא ברור. אולם ידוע על כמה גנים שמוטציה המתרחשת בהם עשויה להעלות את רמת הסיכון להתפרצות המחלה. אחד מאותם גנים הוא DISC-1. במחקר הנוכחי נבדק האם השימוש ב-THC, החומר הפעיל בקנאביס, עלול להקדים את התפרצות המחלה או להביא להחמרה בה".

"ממחקרים אחרים שנעשו בחולים, אנחנו יודעים שגיל ההתבגרות הוא התקופה הקריטית להתפרצות סכיזופרניה"

החוקרים השתמשו במודל של עכבר (עכברים צעירים בעלי הגן DISC-1 הפגום). הם טופלו במשך כמה ימים ב-THC, ולאחר מכן עברו מספר מבחנים התנהגותיים וביוכימיים. בקבוצת הביקורת היו עכברים בריאים שטופלו גם הם ב-THC.

"בדקנו אם העכברים עם הגן הפגום, המייצגים את האוכלוסייה בעלת הנטייה הגנטית למחלה, יגיבו אחרת לטיפול ב-THC", הוסיף פרופ' אופן. "בקרב העכברים הצעירים עם הגן פגום שנחשפו ל-THC, נראתה עלייה משמעותית בסימנים ההתנהגותיים הקשורים לסכיזופרניה, כולל פגיעה בתפקודים מוחיים" הוסיפה הדר סגל גביש, שביצעה את המחקר במסגרת עבודת הדוקטורט שלה.

"ממחקרים אחרים שנעשו בחולים, אנחנו יודעים שגיל ההתבגרות הוא התקופה הקריטית להתפרצות סכיזופרניה. במחקר החדש נמצא שבגיל צעיר, השילוב של נטייה גנטית לסכיזופרניה עם שימוש ב-THC מחמיר את סימני המחלה", הוסיפה.

החוקרים גם זיהו את המנגנון הביולוגי האחראי לשילוב הנפיץ. עכברים בריאים שטופלו ב-THC העלו את רמת החלבון BDNF במוחם - חלבון שכנראה מנטרל את השפעות ה-THC. זאת, בעוד שעכברים עם פגיעה גנטית לא הצליחו להעלות את רמת החלבון. בהמשך עבודת המחקר הזריקו את החלבון BDNF לאזור ההיפוקמפוס במוח. צעד זה הראה, שהחלבון מונע את נזקי הקנאביס.

ד"ר ברזילי, המשמש גם כרופא ופסיכיאטר ילדים ונוער במרכז לבריאות הנפש גהה, ציין כי המחקר החדש מאשש תצפיות קליניות. "כמי שעובד עם בני נוער, אני רואה צעירים רבים גילאי 25-15 שהמחלה התפרצה אצלם בסמיכות זמנים לשימוש בקנאביס 'טבעי' או בקנאביס הסינתטי. המחקר ניסה לחקות, במודל העכבר, את התמונה הקלינית שאנחנו רואים בחולים אנושיים. הראנו בצורה ברורה שהמחלה לא מתפרצת רק בעקבות נטייה גנטית, אלא שהתנהגות שלנו ונסיבות החיים תרומה מכרעת להתפרצותה".

ד"ר ברזילי הוסיף: "יש צעירים בעלי פרופיל גנטי מסוים, שאם הם ייחשפו למריחואנה, לחשיש או ל'נייס גאי', הסיכוי שמחלת הסכיזופרניה תתפרץ אצלם הוא גבוה מאוד. מדובר בנורת אזהרה לגבי השימוש בקנאביס בצורה לא מבוקרת על רקע מגמות הלגליזציה בישראל ובעולם. מבלי להפחית כלל מההיבטים החיוביים של קנאביס – למשל, בטיפול בכאבים כרוניים בקרב מבוגרים – עלינו להיזהר עם חשיפת צעירים בריאים-לכאורה ל-THC".

אמנם המנגנון הביולוגי שזיהו החוקרים יכול לשמש בעתיד למניעת נזקי הקנאביס בקרב בני נוער המועדים גנטית לסכיזופרניה, אבל ד"ר ברזילי מעריך שייקח עוד זמן עד שממצאי מחקר זה יובילו לטיפול.

"יתכן שאפשר להעלות את רמת חלבון ה-BDNF כדי למנוע את התפרצות המחלה בקרב בני נוער שמשתמשים בקנאביס, ואולי בעתיד יפותחו תכשירים כאלה. אבל עד שזה יקרה, אני מציע, כפסיכיאטר, הן לצעירים והן לרשויות, לנקוט במשנה זהירות. צעירים שיש להם עבר משפחתי של מחלות פסיכיאטריות, או צעירים שהגיבו בעבר בצורה קשה וחריגה לסמים, משחקים באש כשהם משתמשים בקנאביס", הדגיש ד"ר ברזילי.

דו"ח המחקר המלא

נושאים קשורים:  חדשות,  ד"ר רן ברזילי,  פרופ' דניאל אופן,  הדר סגל-גביש,  סכיזופרניה,  מריחואנה,  חשיש,  נייס גאי,  אוניברסיטת תל אביב
תגובות

מספר הערות:
1. המינון שניתן לעכברים הוא פי 10 לפחות מהמנה המקסימלית של THC לאדם כל יום וזאת 10 ימים רצופים.
2. לא מצאתי השוואה לעכברים בעל גן פגום שלא קיבלו THC.
3. המחקר בעצם מרמז כי לצריכת קנאביס באנשים ללא גן פגום ישנה השפעה מגינה על המוח.

30.04.2017, 15:59

צעירים ובמיוחד בני נוער שנוטלים קנביס משחקים ברולטה רוסית- את זה אני אומר וכותב כ17 שנים והנה באה עוד הוכחה שמצטרפת לניסיון הקליני שלנו

אנונימי/ת
02.05.2017, 15:14

השר ארדן עשה טעות גסה בהחלטתו על דה-קרימינליזציה של הסם
אנו נראה את התוצאות החמורות בקרב בני הנוער שקבלו את המסר מהשר , תעשנו חופשי. הממסד מאשר זאת ומסתיר את הפגיעות החמורות בקרב הצעירים