• יו"ר: פרופ' דמטריוס קרוסיס
  • מזכיר: ד"ר רוני מילוא
  • גזבר: ד"ר עדי וקנין
MS

טרשת נפוצה - עדכונים מכנס ACTRIMS 2018

בפורום ה-ACTRIMS2018 אשר התקיים ב-1-3 לפברואר, Genentech הציגה מספר פוסטרים עם ראיות חדשות אשר מפרטים בנוגע להשפעה של אוקרוואס על פעילויות חשובות לחיי היום יום כדוגמת תפקוד יד וזרוע וחדות ראייה באנשים עם טרשת נפוצה

אוקרוואס (אוקרליזומאב) של חברת Roche / Genentech, נוגדן הומני חד-שבטי כנגד CD20, ממשיכה להדגים כי היא מסייעת להאט התקדמות מחלה ומאפשרת תפקוד טוב יותר, ובכלל זה של היד והזרוע, בטרשת נפוצה התקפית (RMS) וטרשת נפוצה מתקדמת ראשונית (primary progressive multiple sclerosis-PPMS).

בפורום ה-ACTRIMS2018 אשר התקיים ב-1-3 לפברואר, Genentech הציגה מספר פוסטרים עם ראיות חדשות אשר מפרטים בנוגע להשפעה של אוקרוואס על פעילויות חשובות לחיי היום יום כדוגמת תפקוד יד וזרוע וחדות ראייה באנשים עם טרשת נפוצה.

באחת העבודות, החוקרים העריכו את שיעור חולי הטרשת הנפוצה ההתקפית אשר השיגו NEPADי(no evidence of progression or active disease).יNEPAD כולל תפקוד יד וזרוע והערכת הליכה, שני פרמטרים חדשים אשר הינם רלוונטיים ביותר לאנשים עם טרשת נפוצה מכיוון שיכולות אלו מאפשרות לחולים לשמור על עצמאות ואיכות חיים. NEPAD מודד בצורה מקיפה יותר התקדמות נכות ונחשב למדד בעל חשיבות קלינית עבור פעילות מחלה כוללת והתקדמות נכות באנשים עם טרשת נפוצה התקפית ו-PPMS.

אנליזת המחקר הדגימה כי לעומת Rebif (אינטרפרון בטא-1a), טיפול עם אוקרוואס הגביר את שיעור החולים שהשיגו NEPAD בשבוע 96 לאחר הטיפול ב-82%. תוצאות אלו מתיישבות עם ממצאים קודמים בנוגע לאוקרוואס שבחנו NEDAי(no evidence of disease activity) כתוצא. טיפול במשך פרק זמן דומה הוביל להשגת NEDA ב-75% מהמטופלים לעומת Rebif.

שמירה על NEPAD הינה חשובה מכיוון שמשמעותה היא שלחולה אין התקפים, אין נכות מאומתת לפי ה-EDSSי(Expanded Disability Status Scale), אין התקדמות השווה או הגדולה מ-20% במבחן ה-T25-FWי(timed 25-foot walk) ובמבחן ה-9-HPTי(nine-hole peg test) ואין לזיות חדשות העוברות האדרה בפאזות T1 ו-T2 בבדיקת תהודה מגנטית. אנליזה חדשה של מחקר ה-ORATORIO הדגימה כי הטיפול עם אוקרוואס גם הפחית את הסיכון להתקדמות קשה של פגיעות בגפיים עליונות עבור שתי הידיים בחולי PPMS לעומת טיפול פלסבו.

לעומת Rebif, טיפול עם אוקרוואס הוביל לשיפור מובהק סטטיסטית בחדות ראייה בתת קבוצה ספציפית של חולים עם טרשת נפוצה התקפית ופגיעה בחדות ראייה (שיפור של 54% במבחן שבע אותיות עבור קבוצת ה אוקרוואס). המטופלים שקיבלו אוקרוואס הדגימו יכולת קריאה טובה יותר של אותיות בניגודיות נמוכה בשני מחקרי ה-OPERA בעוד שהמטופלים שקיבלו Rebif, לא הדגימו יכולת זו.

הצגה נוספת ב-ACTRIMS התמקדה בבטיחות של אוקרוואס ופרופיל הסיכון-תועלת ארוך הטווח. תוצאות המחקרים הקליניים הדגימו כי תגובה הקשורה בעירוי הינה תופעת הלוואי הנפוצה ביותר בחולים שקיבלו אוקרוואס לעומת חולים שקיבלו Rebif או טיפול פלסבו. עם זאת, תופעות אלו היו קלות יחסית וניתנות לניהול.

כעת, המטרה של חברת Roche/Genentech הינה להעריך את היעילות, הבטיחות והנסבלות של אוקרוואס בשימוש קליני. מידע מה"עולם האמיתי" יחד עם מידע ממחקרים קליניים יכול לשפר את ניהול ותוצאי המטופלים.

"לאור העובדה כי מעל 30,000 אנשים עם טרשת נפוצה נוטלים כיום אוקרוואס, חברת Genentech מחויבת לספק מידע נוסף אשר יעמיק את ההבנה של כיצד תרופה זו מסייעת לאנשים עם טרשת נפוצה", כך לדברי ד"ר הידקי גארן, המנהל הרפואי של קבוצת Genentech.

מרס 2018

נושאים קשורים:  MS,  טרשת נפוצה,  אוקרוואס,  OPERA,  Genentech,  ORATORIO,  ACTRIMS,  מחקרים
תגובות