מחלת ריאות

שימוש במירטזפין במטופלים עם קוצר נשימה כרוני - סדרת מקרים

מטופלים עם מחלת ריאות מתקדמת במסגרת מחקר זה דיווחו על הקלה בתסמיני קוצר נשימה לאחר טיפול עם מירטזפין

06.01.2019, 18:12
בעיות בנשימה, COPD (צילום: אילוסטרציה)

קוצר נשימה הינו תסמין נפוץ ומדאיג במטופלים עם מחלות מתקדמות וקיימות אפשרויות טיפוליות מוגבלות עבורו. שימוש מחודש בתרופות קיימות נמצא יעיל בתחומים אחרים במסגרת הרפואה הפליאטיבית כדוגמת תרופות נוגדות דיכאון לטיפול בכאב. שימוש זה נותן אפשרות לשלוט בצורה טובה יותר בתסמינים בפרק זמן סביר. סדרות מקרים קודמות הראו כי שימוש בסרטרלין מפחית קוצר נשימה במטופלים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית.

במחקר הוכללו שישה מקרים בהם בוצע שימוש במירטפזין, תרופה נוגדת דיכאון נוראדרנרגית וסרטונרגית, לטיפול בקוצר נשימה כרוני במחלת ריאות מתקדמת. כלל המשתתפים קיבלו מירטזפין במינון 15 מ"ג מרופא המשפחה שלהם. המשתתפים השתמשו בתרופה בפרקי זמן שנעו בין שבועיים לחמישה חודשים.

כלל המשתתפים דיווחו על פחות קוצר נשימה ויכולת לבצע יותר פעולות. המשתתפים דיווחו על שליטה טובה יותר בנשימה ועל היכולת להתאושש יותר מהר מאירועי קוצר נשימה. חלק מהמשתתפים דיווחו על השפעה חיובית בהיבט חרדה, פאניקה, תאבון ושינה. לא נצפו תופעות לוואי.

החוקרים מדווחים כי מטופלים עם קוצר נשימה כרוני בסדרת מקרים זו נהנו מיתרונות במהלך שימוש במירטזפין. על מנת לקבוע את היעילות של מירטזפין בהפגת תסמיני קוצר נשימה ושיפור איכות חיים במחלת ריאות כרונית יש צורך במחקרים סמויים ואקראיים.

מקור: 

Lovell, N. et al. (2018) Palliative Medicine . 32(9), 1518

נושאים קשורים:  מחלת ריאות,  מירטזפין,  קוצר נשימה,  סדרת מקרים,  מחקרים
תגובות