• יו"ר: פרופ' דמטריוס קרוסיס
  • מזכיר: ד"ר רוני מילוא
  • גזבר: ד"ר עדי וקנין
מחקרים

ריטוקסימאב לטיפול בטרשת נפוצה בבית חולים כללי

חוקרים סבורים כי ריטוקסימאב מהווה טיפול יעיל ובטוח לטרשת נפוצה, במסגרת אשפוז יום

בית חולים. אילוסטרציה

נראה כי השימוש בריטוקסימאב כטיפול משנה מהלך מחלה בטרשת נפוצה, מהווה בחירה ששכיחותה הולכת ועולה במהירות. עם זאת, היעילות מחוץ לבתי חולים אוניברסיטאיים שמומחים בנושא, טרם נחקרה באופן שיטתי. מטרת החוקרים הייתה להעריך שימוש שאינו לפי ההתוויה הרשומה בריטוקסימאב, כטיפול בטרשת נפוצה בבית חולים מרכזי בשבדיה.

החוקרים ביצעו מחקר רטרוספקטיבי תצפיתי, שבו הכלילו נבדקים עם טרשת נפוצה וודאית, שקיבלו לפחות עירוי אחד של ריטוקסימאב. החוקרים העריכו את השפעת התרופה על ידי ניטור של הנכות הקלינית, שיעור ההישנות השנתי והופעת נגעים חדשים ב-MRI. את הבטיחות בחרו להעריך על סמך שיעור ההיארעות וחומרת תופעות הלוואי.

החוקרים מצאו כי בקרב 83 נבדקים שנכללו במחקר, ל-15 הייתה החמרה קלינית של המחלה לאחר תחילת הטיפול עם ריטוקסימאב, במהלך תקופת מעקב חציונית בת 23.5 (1-76) חודשים. ההחמרה נצפתה אצל 7 מתוך 66 נבדקים עם טרשת נפוצה התקפית הפוגתית וב-8 מתוך 17 עם תתי סוגים מתקדמים של המחלה. ההישרדות המצטברת ללא החמרה הייתה 86% בטרשת נפוצה התקפית הפוגתית, ו-30% בתתי הסוגים המתקדמים. עוד מצאו החוקרים כי שיעור ההישנות השנתי ירד מ-0.38 ל-0.05 (P < 0.00001), כאשר משווים בין התקופה שלפני תחילת הטיפול לבין תום תקופת המעקב. שיעור הנבדקים עם נגעים מאדירים חדשים ב-MRI במהלך השנה הראשונה לפני תחילת הטיפול, לעומת לאחר שנה של טיפול, ירד מ-0.94 ל-0.024 (P < 0.00001) ונצפה רק בטרשת נפוצה התקפית הפוגתית (רווח בר סמך 95%: 1.05-0.31, P = 0.00003). החוקרים דיווחו בעיקר על תופעות לוואי קלות - 36 מתוך 53 תופעות הלוואי שלא היו קשורות לתרופה היו זיהומים, מתוכם 4 שהיו משמעותיים, כולל מקרה אחד של דלקת ריאות בליווי נויטרופניה מאוחרת.

החוקרים הגיעו למסקנה כי ריטוקסימאב הינו יעיל ובטוח כאשר ניתן במסגרת אשפוז יום של בית חולים כללי, בהשוואה לתוצאות ממחקרים קודמים מבתי חולים אוניברסיטאיים. עם זאת, יש לטענתם להפגין ערנות בנוגע לתופעות הלוואי הרציניות של הטיפול.

מקור: 

Hellgren, J. et al. (2020). Acta Neurologica Scandinavica. https://doi.org/10.1111/ane.13225

נושאים קשורים:  מחקרים,  ריטוקסימאב,  טרשת נפוצה,  נגעים
תגובות