• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
מחקרים

טיפול היפותרמיה לתינוקות עם אנצפלופתיה היפוקסית-איסכמית

במחקר בחנו האם עיכוב של יותר מארבע שעות מרגע הלידה ועד השגת טמפרטורת מטרה עבור טיפול בתינוקות עם אנצפלופתיה היפוקסית-איסכמית משפיע על תוצאי שרידות והתפתחות

תינוק באשפוז. אילוסטרציה

מטרת המחקר הייתה לבחון האם משך הזמן שלוקח להגיע על טמפרטורת מטרה (Target Temperature - TT) נמצא קשור למוות או פגיעה התפתחותית (Neurodevelopmental Impairment - NDI) בגיל שנתיים של תינוקות עם אנצפלופתיה היפוקסית-איסכמית (Hypoxic-Ischemic Encephalopathy - HIE).

יילודים שנולדו לאחר 36 שבועות הריון לפחות אשר אובחנו עם HIE בדרגה בינונית או חמורה אשר טופלו בעזרת היפותרמיה רובדו על בסיס משך הזמן עד השגת TT, כאשר השגת היפותרמיה תוך פחות מארבע שעות מרגע הלידה הוגדרה כטיפול מוקדם ואילו לאחר ארבע שעות הוגדרה כטיפול מעוכב. התוצאים העיקריים שנבדקו כללו מוות או NDI. תוצאים שניוניים כללו הערכת התפתחות בעזרת מדד BSID-IIIי(Bayley Scales of Infant and Toddler Development, third edition) בגיל שנתיים.

עבור 500 תינוקות שנכללו במחקר, משך חציוני עד השגת TT עמד על 4.3 שעות (טוו בין רבעוני של 3.2-5.7 שעות). תוצאות המחקר הדגימו כי תינוקות בקבוצת הטיפול המוקדם (n=211; 42%), בהשוואה לקבוצת הטיפול המעוכב, הדגימו שכיחות גבוהה יותר של לידה בתוך בית החולים (23% לעומת 13%; p<0.001) ו-HIE בדרגה חמורה (28% לעומת 19%; p=0.03). לא נמצאו הבדלים מובהקים מבחינת תוצאי תמותה או NDI מכל סוג בין קבוצות הטיפול (שיעור סיכויים מתוקנן של 1.05, רווח בר-סמך של 95%, 0.85-1.3; p=0.62). מבין השורדים, לא נמצא הבדל מובהק בתוצאים נוירו-התפתחותיים בין קבוצות המחקר (הבדל ממוצע מתוקנן בציון BSID-III; קוגניציה -2.8 [רווח בר-סמך של 95%, -6.1 ועד 0.5], שפה -3.3 [רווח בר-סמך של 95%, -7.4 ועד 0.8] ופעילות מוטורית -3.5 [רווח בר-סמך של 95%, -7.3 ועד 0.3]).

מסקנת החוקרים הייתה כי עבור תינוקות עם HIE, משך הזמן עד השגת TT איננו מקושר באופן עצמאי לסיכון לתמותה או NDI בגיל שנתיים. מבין השורדים, התוצאים ההתפתחותיים היו זהים בין אלו שקיבלו טיפול מהיר תוך ארבע שעות מרגע הלידה לבין אלו שקיבלו טיפול לאחר מכן.

מקור:

Time to Reaching Target Cooling Temperature and 2-year Outcomes in Infants with Hypoxic-Ischemic Encephalopathy. Rakesh Rao, Bryan A. Comstock, Tai-Wei Wu et al. The Journal of Pediatrics March 2024

נושאים קשורים:  מחקרים,  היפותרמיה טיפולית,  אנצפלופתיה היפוקסית איסכמית,  טמפרטורת גוף,  עיכוב התפתחותי
תגובות