• יו"ר: פרופ' דמטריוס קרוסיס
  • מזכיר: ד"ר רוני מילוא
  • גזבר: ד"ר עדי וקנין
חדשות

"כללית מונעת מחולי טרשת נפוצה תרופות הכלולות בסל הבריאות"

כך מאשימים משרד הבריאות ורופאים בכירים | הפרשה נחשפה ב"ישראל היום" | "כללית": "לא נגרע טיפול מאף חולה טרשת; כל מקרה נבחן לגופו"

סניף קופת חולים הכללית. צילום: רומן ינושבסקי/ שאטרסטוק

קופת החולים כללית מונעת ממאות חולים בטרשת נפוצה לקבל תרופות חיוניות, למרות שהתרופות כלולות בסל הבריאות. כך מאשימים משרד הבריאות, רופאים בכירים והאגודה הישראלית לטרשת נפוצה. ההאשמות פורסמו הבוקר (א') על ידי רן רזניק ב"ישראל היום". מניעת התרופות נוגדת את החלטת הממשלה, חוק ביטוח הבריאות הממלכתי, הוראות מנכ"ל משרד הבריאות ואת ההסכמים של הקופה עצמה עם ועדת הסל.

ליאור ברק, הממונה על הפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות, כתב למ"מ מנכ"ל "כללית" אלי כהן בתחילת אוגוסט כי ההגבלות שהטילה הקופה על הרופאים בכל הקשור למתן תרופות לחולי טרשת נפוצה לא תואמות את הוראות משרד הבריאות ואת החוק, שמחייב את הקופה לתת טיפול רפואי באיכות סבירה ולספק תרופות הכלולות בסל.

המכתב נכתב בעקבות תלונות חמורות של רופאים, כמו גם של האגודה הישראלית לטרשת נפוצה. רופאים בכירים אמרו ל"ישראל היום" שזו הפעם הראשונה בתולדות סל התרופות הממלכתי שבה קופת חולים מסרבת לממן תרופות למאות חולים, אף שהן מתוקצבות במלואן במאות מיליוני שקלים בשנה. הרופאים מעריכים כי מאות חולים חברי הקופה כבר נפגעו מהתנהלותה זו, לאחר עיכוב או אי קבלה של טיפול חיוני המתאים למחלתם.

ד"ר רון מילוא, מנהל המחלקה הנוירולוגית בבית החולים ברזילי שבאשקלון, כתב למשרד הבריאות בחודשים האחרונים מכתבי תלונה חריפים על הקופה לאחר שסירבה שוב ושוב לאשר למטופלים רבים במחלקתו תרופות הכלולות בסל: "אין גבול לנסיונות שלהם לחסוך על חשבון בריאות המטופלים", כתב באפריל. "האם לנצח נגזר עלינו לריב איתם על כל מטופל והם יתנהלו בשלהם, ללא כל היגיון רפואי ובניגוד להוראות הסל? עד מתי תאפשרו ל'כללית' להמשיך להתעמר בחולים ולמנוע מהם טיפול?"

העימות בין משרד הבריאות ל"כללית" התעורר בעקבות החלטת ועדת הסל להוסיף לתקציב התרופות לטרשת נפוצה כ-27 מיליון שקל, נוסף על 350 המיליונים הקיימים, כדי להביא להגמשה של קווי הטיפול. לאחר שמנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' אש, פרסם את ההוראות החדשות להגמשת מתן התרופות, הנהלת ה'כללית' פרסמה בתחילת השנה לרופאי הקופה הוראות הפוכות, שקובעות "קווי טיפול קבועים, מבלי להתאימם למצב המטופלים ומבלי להותיר מקום לשיקול דעת של רופאי הקופה", כפי שהתריע החודש משרד הבריאות בפני הנהלת הקופה.

מ"כללית" נמסר בתגובה: "לא נמנע ולא נגרע טיפול מאף חולה טרשת נפוצה שזכאי לקבלו במסגרת סל הבריאות הציבורי. בניגוד לנטען במכתבים האמורים, 'כללית' מיישמת את הנחיות הסל על כל סעיפיהן. הרופאים מונחים לנהוג בגמישות בהמלצותיהם הקליניות, וכל מקרה נבחן ונשקל לגופו. זה מצער מאוד שדיון קליני מקצועי מוצג כאילו נמנע טיפול מחולים - נהפוך הוא".

נושאים קשורים:  טרשת נפוצה,  שירתי בריאות כללית,  סל התרופות,  משרד הבריאות,  ד"ר רון מילוא,  חדשות
תגובות