• יו"ר: פרופ' דמטריוס קרוסיס
  • מזכיר: ד"ר רוני מילוא
  • גזבר: ד"ר עדי וקנין
חדשות

השתלת תאי גזע המטופואטית עיכבה נכות בחולי טרשת נפוצה

במחקר שנערך באיטליה נראה שיפור רב יותר בתסמיני הנכות של חולים עם טרשת נפוצה מתקדמת משנית שעברו HSCT לעומת חולים שקיבלו תרופות להאטת המחלה

מחקר בתאי גזע. אילוסטרציה

מחקר קליני הראה שהשתלות תאי גזע המטופואטיות עוזרות לדחות לזמן רב יותר את הופעתה של נכות בחולי טרשת נפוצה מתקדמת משנית פעילה, בהשוואה לתרופות מסוימות לטרשת נפוצה. המחקר נערך באוניברסיטת גנואה באיטליה ופורסם לאחרונה ב-Neurology, כתב העת הרפואי של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה.

מחקרים קודמים מצאו שכשני שלישים מהאנשים עם טרשת נפוצה עוברים למצב החמרה של המחלה הנקרא טרשת נפוצה מתקדמת משנית. זהו שלב מאוחר יותר של טרשת נפוצה שבו הסימפטומים של מחמירים בהתמדה לאורך זמן, מה שעלול לגרום לנכות.

כיום אין עדיין טיפול תרופתי לטרשת נפוצה. הטיפול בטרשת נפוצה מתקדמת משנית מתמקד בניהול תסמינים ובהאטת התקדמות המחלה באמצעות תרופות.

במחקר הנוכחי, החוקרים השתילו תאי גזע בריאים מדם החולים והראו שההליך סייע לעכב את הנכות זמן רב יותר בקרב חולים עם טרשת נפוצה מתקדמת משנית פעילה מאשר תרופות מסוימות לטרשת נפוצה.

בהשתלת תאי גזע המטופואטית (HSCT) לוקחים תאי גזע של דם או מח עצם בריאים, בין אם מהחולה עצמו (אוטולוגי) או מאדם אחר (אלוגני). HSCT משמש כיום לטיפול בגידולי סרטניים באשכים וכן לטיפול למחלות דם, כולל לימפומה, לוקמיה ומחלת תאי חרמש.

לפי החוקרים, רוב הטיפולים הזמינים נגד טרשת יעילים בטרשת נפוצה התקפית-הפוגתית אך לא בטרשת נפוצה מתקדמת משנית, המאופיינת בפחות פעילות דלקתית ובניוון עצבי חמור יותר. הם משערים ש-HSCT מסייע על ידי הפסקת דלקת ועיכוב צבירת נכות קלינית. מחקרים קודמים הראו שחולים עם מחלה אקטיבית יותר, כלומר מחלה דלקתית, נוטים להגיב טוב יותר לטיפול מאשר חולים ללא מחלה פעילה.

במחקר נבחנו נתונים של 79 אנשים עם טרשת נפוצה מתקדמת משנית פעילה שטופלו בהשתלות תאי גזע המטופואיטיות אוטולוגיות. הנתונים שלהם הושוו למידע של כמעט 2,000 חולים עם טרשת נפוצה מתקדמת משנית פעילה שטופלו בתרופות קיימות נגד טרשת נפוצה.

רמת הנכות של כל משתתף נמדדה באמצעות סולם Expanded Disability Status Scaleי(EDSS) שבו הציונים נעים מחוסר תסמינים (אפס) ועד למוות עקב טרשת נפוצה (10). החוקרים העריכו את ציוני המשתתפים בשלבים שונים במשך עשר שנים.

בתחילת המחקר, הציון החציוני של המשתתפים משתי הקבוצות היה 6.5 שמוגדר כצורך להשתמש כל הזמן במקל או בסדים כדי ללכת 20 מטרים ללא מנוחה.

אחרי עשר שנות טיפול, נמצא שחולים שעברו השתלת תאי גזע הורידו את הניקוד שלהם בממוצע של 0.01 נקודות בשנה, והראו ירידה בנכות. לעומת זאת, הציון של מי שנטלו תרופות לטרשת נפוצה עלה ב-0.16 נקודות מדי שנה, מה שמראה על עלייה בנכות.

מחקרים קודמים הראו שהשתלת תאי גזע המטופואטיים אוטולוגיים לאחר דיכוי חיסוני אינטנסיבי יכולה לגרום לאיפוס של התאים הלבנים האוטו-ריאקטיביים בדם (לימפוציטים) האחראים לפתוגנזה של המחלה, שמוחלפים בתאים לבנים חדשים וסובלניים לעצמם.

החוקרים מבצעים כעת ניסוי קליני אקראי מבוקר רב-מרכזי באיטליה ובו הם משווים את יעילות השתלה עצמית של תאי גזע המטופואטיים לעומת הטיפול הטוב ביותר הקיים בחולים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית פעילה מאוד. ניסויים קליניים דומים מתקיימים בבריטניה, בנורבגיה ובארה"ב.

נושאים קשורים:  טרשת נפוצה,  השתלת תאי גזע,  מחקרים,  חדשות
תגובות