• יו"ר: פרופ' דמטריוס קרוסיס
  • מזכיר: ד"ר רוני מילוא
  • גזבר: ד"ר עדי וקנין
מחקרים

פעילות יתר של שלפוחית השתן משפיעה על התפקוד הנוירולוגי בחולי MS

חולי טרשת נפוצה הסובלים מפעילות יתר של שלפוחית השתן סובלים משיעור מוגבר של דיכאון וחרדה ומהאטת יכולת עיבוד המידע. כמו כן, נמצא קשר בין תרופות אנטי-כולינרגיות לבין פגיעה בזיכרון בחולים אלו

מערכת השתן (אילוסטרציה)
מערכת השתן (אילוסטרציה)

פעילות יתר של שלפוחית ​​השתן (OAB: Overactive bladder), הפרעות בתפקוד הקוגניטיבי, דיכאון וחרדה הן בעיות שכיחות בהן נתקלים מטופלים הסובלים מטרשת נפוצה (MS). במחקר שממצאיו פורסמו בכתב-העת 'Multiple Sclerosis and Related Disorders' מטרת החוקרים הייתה לבדוק את הקשר בין חומרת תסמיני ה-OAB לבין התפקוד הקוגניטיבי והפרעות דכאון וחרדה בחולי MS.

במסגרת המחקר נאספו 100 חולים המאובחנים עם MS וסובלים מתסמיני OAB. לצורך הערכת התסמינים של OAB החוקרים השתמשו בשאלון OAB-V8. בנוסף, החוקרים השתמשו במבחני ה-Symbol Digit Modalites Test (SDMT), California Verbal Learning Test II (CVLT-II) ו-Brief Vasospatial Memory Test-Revisedי(BVMT-R) ב-BICAMS Battery על מנת להעריך את התפקוד הקוגניטיבי של המשתתפים. דכאון וחרדה הוערכו על ידי סולם ה-Hospital Anxiety Depressionי(HAD).

גילם הממוצע של החולים היה 40.9±12.3 שנים, משך המחלה היה 9.03±6.89 שנים, וציון ה-OAB-V8 הממוצע היה 17.6±8.9. מבחן ה-SDMT (r=-0.299, p<0.01) הראה מובהקות בינונית ומבחני ה-CVLT-IIי(r=-0.219,יp<0.05) וה-BVMT-Rי(r=-0.218, p<0.05) הראו מובהקות חלשה בנוגע למתאם שלילי עם ציון ה-OAB-V8. כמו כן, נצפה מתאם חיובי בינוני בין ציון ה-OAB-V8 לציוני ה-HAD-Dי(r=0.279, p=0.005) וה-HAD-Aי(r=0.318, p=0.001). ציוני ה-SDMT וה-BVMT-R היו נמוכים יותר באופן מובהק בקרב מטופלים הנוטלים תרופות אנטי-כולינרגיות (Ach) (במיוחד אלו המטופלים עם אוקסיבוטינין), בהשוואה לאלו אשר לא נטלו תרופות Ach.

לסיכום, ממצאי החוקרים מצביעים על כך שחומרת תסמיני ה-OAB קשורה להחמרה במהירות עיבוד המידע בקרב חולי MS, וכן לעלייה בדיכאון ובחרדה. עוד עולה מהמחקר כי קיימת השפעה מובהקת על מהירות עיבוד המידע, הלמידה החזותית והזיכרון בחולים הנוטלים תרופות Ach, במיוחד בקרב אלה המטופלים עם אוקסיבוטינין, בהשוואה לאלו שאינם מטופלים בתרופות הללו.

מקור:

The relationship between severity of overactive bladder symptoms and cognitive dysfunction, anxiety and depression in female patients with multiple sclerosis Running head: OAB-V8, BICAMS and HAD scale in MS. Multiple Sclerosis and Related Disorders. February 2023

נושאים קשורים:  מחקרים,  טרשת נפוצה,  פעילות יתר של שלפוחית השתן,  אוקסיבוטינין,  תפקוד קוגניטיבי
תגובות